Vi leier bil på corfu ...

Sov lenge dagen etter båtturen... Måtte hente meg inn igjen.

Vi leide bil og var klare for å utforske litt.

Vi er klare til å farte litt rundt :-D

Trafikken på Corfu er noe for seg selv. Jeg prøvde å fortelle mamma hvor ille det var, og hun mente det var vel som i sør Frankrike og Italia.

Men det er det ikke!

I fjor var jeg i Sør Frankrike og Italia, og trafikken på Corfu  kan ikke sammenlignes. Den er verre! MYE verre!

Jeg lurte egentlig på om noen følger noen regler i det hele tatt i trafikken.

Det kommer trafikanter fra alle kanter, og de svinger seg ut rett foran en annen bil. Mopeder og motorsykler er det mange av og jeg tror egentlig det er kun en viss prosent av turistene som har hjelm på hode.

De har dårlig tid og kjører forbi så fort det går litt for tregt for dem, og gjerne rett før en sving.

De tuter i vei, og blinklys er jeg ikke sikkert på om fins på bilene :-P

Fartsgrenser blir i hvert fall ikke holdt.

DET ER KAOS!

Men heldigvis så skulle vi en vei hvor det ikke var så mye trafikk :-D

På veien ser jeg så mye fint :-D

Her fikk jeg min kjære til å stoppe så jeg kunne ta bilde av denne fine innkjøringen.

Egentlig kunne han sikkert stoppet hver 200 meter, eller egentlig burde jeg syklet eller gått :-P

Er det ikke mulig å stoppe, så senker han farta litt og jeg får tatt et bilde ut av vinduet på bilen.

Vi kjører tvers over øye på langs og over til Issos.

Her på stranda tar vi oss noe å drikke og slapper av litt.

Vi kjører videre... og kjører igjennom små steder med trange gater.

Her stopper vi for å spise en deilig lunsj.

Etter lunsj spiste jeg denne deilige hjemmelagde eplekaken med is :-D

Fra terrassen der vi satt kunne vi se ned til Agios Gordis

Vi kjører de svingete veiene nedover fjellet, og målet er å komme ned på stranda.

Her ble det bading i bølgene :-D

Det er fantastisk å bade her, fordi det er langgrunt. Noe jeg foretrekker når det er høye bølger, så jeg slipper å bli sugd ut på dypet.

På denne stranda er det litt mer folk, men man trenger ikke bade oppi andre.

Etter et par timer med bading fikk vi tatt på oss tørre klær :-D :-D

Vi kjører videre om Agios Ioannis hvor Aqua land ligger, videre igjennom Corfu by og tilbake til hotellet.

Hver kveld er vi ute å spiser :-D Prøvde litt ulike spisespiser. Her er et spisested vi spiste på to kvelder.

Hjemmelaget god gresk mat :-D

Det er mange katter rundt omkring, og de kommer gjerne til restauranten og tigger om litt mat.

Jeg smøg litt kjøttbiter ned i en serviett og pakket den sammen :-D Som kattene siden fikk på utsiden :-D

Grekere har det med å spørre hvor du kommer fra og når du sier hvor de kommer fra så kan til alltid noen strofer.

Jeg sa jeg er født i Belgia, men har levd nesten hele livet i Norge. Da ble det godt natt på både flamsk og norsk. :-D  Og fra meg kommer det selvsagt god natt på gresk.

Det er ikke mange ord jeg kan på gresk, men det er artig å kunne si god morgen, tusen takk og god natt i hvert fall. :-D Og skål :-D :-D

Selv om de har lange arbeidsdager og svært lite fri, og spesielt i turist sesongen har de den der " Jeg tar livet med ro holdningen og nyter det"

Familiene holder sammen og de jobber gjerne sammen.

På de fleste restaurantene jobbet hele familier sammen. Noen står for maten og noen serverer. De beste spise stedene er der mor lager maten. Mor på  60 +

Familien, mat og livet står høyt på lista.

Jammen føler jeg meg heldig! Selv står akkurat de tingene høyest på min liste også :-D

Fortsettelse følger... Utrolig hva man rekker på en uke i Corfu, selv for meg som har en form som går opp og ned som en berg og dalbane...  Men så er det jo sånn når jeg reiser bort, da er det ikke noe å tenke på. Man bare er!  Best av alt er at man ikke trenger å vaske klær. rydde ut av oppvaskmaskin eller huske å ta den viktige telefonen eller sende den viktige mailen. Alt får bare vente!

Ha en fin dag!

Her I Halden øser regnet ned og himmelen er så mørk at inne er det rene høst/kveldsstemningen.

#corfu #sommer #syden #hellas

Linn Therese Dagsland

07.07.2014 kl.14:44

God mandag til deg, fine! håper du har hatt en fantastisk start på uken, og at du nyter sommeren til det fulleste. DET fortjener du nå :-)

Wenche

07.07.2014 kl.15:53

Så mye fine bilder, har virkelig lyst til å reise ditt engang 😍

Hanne Karin Hovde

07.07.2014 kl.15:56

Så koselig lesning, Evelyn. Jeg er også glad i Hellas og fikk lyst til å reise igjen. Fint med din tekst og bilder, en får et godt inntrykk av ferien og stedet. Mitt yndlingssted i Hellas er Thasos, men dit går det ikke alltid turer. I år ble det Rhodos by, som også var fint, men mer urbant og støyende enn kosehellas med små strender med tavernaer på. Klem, Hanne

Maria

08.07.2014 kl.10:15

Godt å se at min nydelige venninne har stoooorkoset seg på tur. Vakre sønnen din også. Dere alle sammen. <3 <3 <3 Herlig! :) Sååååååååå fortjent! Flotte bilder du har tatt! :)) Gleder meg til og høre mer om turen snuppa. ;) Vi ses! Ha en fortsatt fin sommer!!!! :)) Klem klem

~Gaiadóttir~

08.07.2014 kl.19:06

Så fin utsikt! Jeg er ikke noe sydenmenneske selv, men noen ganger kan det være ganske deilig :)

Evelyn Saintenoy

08.07.2014 kl.20:32

~Gaiadóttir~: Det er bare fint å komme seg ut å se litt av verden der ute... ;-) Men å ligge på en strand hver dag i en uke er ikke noe for meg. Må ha opplevelser...

Evelyn Saintenoy

35, Halden

Bor I Halden - Tistedal Samboer og vi har vært forlovet i 13 år :-D Vi har en sønn. Jobber som Omsorgsarbeider på avdeling for demente. Interesser: Foto, hage, gjenbruk, katter( har 4 katter), natur, yoga, økologisk mat. (Ja det er i hvert fall noen av dem)